"Integracja edukacyjna w polskich szkołach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy”
7.02.2025
29 stycznia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja "Integracja edukacyjna w polskich szkołach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy”.
Głównym organizatorem konferencji było Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF)
Jedną z czwórki panelistów była nasza psycholog Danuta Hryniewicz.
Motywem przewodnim była sytuacja uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich
szkołach, ale nie tylko – zwracano uwagę na zwiększającą się różnorodność kulturową polskich szkół.
Skrócony program konferencji:
- Wystąpienie Wiceministry Edukacji
Narodowej J. Muchy: ️ „Jak rząd myśli o edukacji integracyjnej i czego oczekuje od sektora pozarządowego?”
- Panel ekspertów „ Jak tworzymy integrację edukacyjną w polskich szkołach?” , „Co jest możliwe do osiągnięcia przed 1.09. 2025?”
- Prezentacja wyników projektu CEO i UNICEF „ Dzieci z Ukrainy w polskiej szkole”
- Panel praktyków „ Czego potrzebuje szkoła od instytucji, które ją wspierają?” (Danuta Hryniewicz psycholog ZSOMS)

bazująca na emocjach, trudno nam zrozumieć ich specyficzne potrzeby. Większość dorosłych
integrację rozumie jako asymilację, co nie sprzyja adaptacji dzieci i młodzieży do polskiego systemu edukacji. Uczniów ukraińskich mamy w Polsce ok. 200 tysięcy z
czego 152 tysiące to chłopcy i dziewczęta uciekające przed wojną.
Część z nich uczy się w naszej szkole, w niej trenuje i mieszka w internacie. Nie ingerujemy w ich życie, ale

jesteśmy uważni na ich potrzeby i staramy się je zaspokajać. Tylko tyle i aż tyle.