Strona główna/Dla Uczniów/Pomoc dla Uczniów/Porady PSYCHOloga/"Integracja edukacyjna w polskich szkołach – gdzie jesteśmy (..)

"Integracja edukacyjna w polskich szkołach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy”


7.02.2025
29 stycznia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja "Integracja edukacyjna w polskich szkołach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy”.
Głównym organizatorem konferencji było Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF)
Jedną z czwórki panelistów była nasza psycholog Danuta Hryniewicz.
Motywem przewodnim była sytuacja uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich
szkołach, ale nie tylko – zwracano uwagę na zwiększającą się różnorodność kulturową polskich szkół.
Skrócony program konferencji:
  • Wystąpienie Wiceministry Edukacji
Narodowej J. Muchy: ️ „Jak rząd myśli o edukacji integracyjnej i czego oczekuje od sektora pozarządowego?”
  •  Panel ekspertów „ Jak tworzymy integrację edukacyjną w polskich szkołach?” , „Co jest możliwe do osiągnięcia przed 1.09. 2025?”
  • Prezentacja wyników projektu CEO i UNICEF „ Dzieci z Ukrainy w polskiej szkole”
  • Panel praktyków „ Czego potrzebuje szkoła od instytucji, które ją wspierają?” (Danuta Hryniewicz psycholog ZSOMS)
❕️Trzy lata od przybycia pierwszych uczniów uchodźców z Ukrainy i opadła fala pomagania
bazująca na emocjach, trudno nam zrozumieć ich specyficzne potrzeby. Większość dorosłych
integrację rozumie jako asymilację, co nie sprzyja adaptacji dzieci i młodzieży do polskiego systemu edukacji. Uczniów ukraińskich mamy w Polsce ok. 200 tysięcy z
czego 152 tysiące to chłopcy i dziewczęta uciekające przed wojną. ❕️ Część z nich uczy się w naszej szkole, w niej trenuje i mieszka w internacie. Nie ingerujemy w ich życie, ale
jesteśmy uważni na ich potrzeby i staramy się je zaspokajać. Tylko tyle i aż tyle.
do góry